Ετικέτες

, , , ,

Εικόνα

Είμαι από τους πάρα πολύ τυχερούς ανθρώπους που είχαν τη χαρά να περάσουν ένα πολύ μεγάλο μέρος της παιδικής τους ηλικίας με τη γιαγιά τους (η οποία παρεμπιπτόντως ήταν η γλυκύτερη γιαγιά και ο καλύτερος άνθρωπος τους κόσμου!). Έχω τόσες αναμνήσεις και τόσα βιώματα από τη ζωή μου μαζί της που δεν περνάει μέρα να μην τη σκεφτώ ή να μην την αναφέρω. Η εισαγωγή έχει σχέση με αυτή την απλή αλλά γεμάτη αγάπη και μνήμες συνταγή (όπως και με τόσες άλλες αλλά και με το ίδιο το γεγονός ότι έχω αγαπήσει την κουζίνα περνώντας πολλές ώρες μαζί της, ζυμώνοντας και μαγειρεύοντας).

Η γιαγιά μου ζύμωνε μερικές φορές το χρόνο σε μια μεγάλη σκάφη ψωμί με δικό της προζύμι, το έψηνε στον ξυλόφουρνο, το έκοβε σε κομμάτια (ντάκους) και το σιγόψηνε πάλι για να γίνει παξιμάδι. Τόσο ωραίο δεν έχω ξαναφάει ούτε κατάφερα να φτιάξω ποτέ. Θυμάμαι όμως ότι όταν πεινούσα μου έβρεχε ένα παξιμάδι (τα παραδοσιακά κρητικά παξιμάδια είναι τόσο σκληρά που δεν τρώγονται με τίποτα αν δε βραχούν!) έβαζε λίγο λαδάκι, λίγο αλατάκι και λίγη τριμμένη ντομάτα πάνω του και μου το πρόσφερε. Αυτό το απλό κολατσιό καθώς και δυο τρεις άλλες ακόμα δικές της γευστικές δημιουργίες που τότε μου φαινόταν τόσο δεδομένες μου λείπουν όσο δε μου έχει λείψει κανένα άλλο γεύμα στη ζωή μου.

Μια αστικοποιημένη εκδοχή του κρητικού ντάκου –με παξιμάδι συνήθως τόσο αφράτο που δε θέλει καν βρέξιμο- είναι μια καλή λύση όταν ο χρόνος μας είναι λιγοστός και χρειαζόμαστε ένα γρήγορο, νόστιμο και χορταστικό φαγητό ή όταν ψάχνουμε για ένα εντυπωσιακό ορεκτικό στο τραπέζι μας.

Υλικά

Για την ξινομυζήθρα αμυγδάλου

2 φλιτζ. αμύγδαλα ωμά
1 κ.σ. χυμό λεμονιού
1 κ.σ. μηλόξιδο ή άλλο λευκό ξίδι
1 κ.γ. αλάτι
1 κ.σ. γιαούρτι σόγιας (προαιρετικά)

Εκτέλεση

Μουλιάζουμε τα αμύγδαλα για οχτώ ώρες σε φιλτραρισμένο νερό. Συνήθως εγώ τα αφήνω όλο το βράδυ. Την επόμενη μέρα τα στραγγίζουμε και αφαιρούμε την φλούδα τους. Για να ξεφλουδίζονται πιο εύκολα τα βουτάμε για 5 λεπτά σε βραστό νερό.

Βάζουμε τα καθαρισμένα αμύγδαλα στο μπλέντερ μαζί με τα υπόλοιπα υλικά και τα πολτοποιούμε μέχρι να γίνουν σαν κρέμα. Για να διευκολυνθούμε, σταματάμε κάθε τόσο το μπλέντερ και με μια σπάτουλα ξύλινη ή σιλικόνης καθαρίζουμε τα τοιχώματα του κάδου και ανακατεύουμε ελαφρά.

Για να αποκτήσει το αμυγδαλοτύρι ξινή γεύση παραπλήσια της ξινομυζήθρας, προσθέτουμε και το γιαούρτι σόγιας και το αφήνουμε εκτός ψυγείου για 8-10 ώρες να ζυμωθεί. Χάρη στα βακτήρια που περιέχει το γιαούρτι, το αμυγδαλοτύρι θα ξινίσει.

Η ξινομυζήθρα αμυγδάλου διατηρείται στο ψυγείο για 5-6 μέρες ή και παραπάνω και όσο περνάνε οι μέρες θα ξινίζει περισσότερο.

Υλικά για να φτιάξουμε 2 ντάκους:

2 κριθαρένια παξιμάδια ή κριθαροκουλούρες
2 μεσαίες ώριμες ντομάτες τριμμένες ή ψιλοκομμένες
ελαιόλαδο
ρίγανη
αλάτι
4 κ.σ. ξινομυζήθρα αμυγδάλου

Εκτέλεση

Αν τα παξιμάδια μας είναι πολύ σκληρά τα βρέχουμε ακριβώς πριν φάμε. Ωστόσο οι περισσότεροι φούρνοι φτιάχνουν πλέον πολύ αφράτες κριθαροκουλούρες. Το μόνο που χρειάζεται να κάνουμε είναι να ρίξουμε λίγο λαδάκι από πάνω –ανάλογα με τα γούστα μας- και με ένα κουτάλι να βάλουμε μια αρκετά μεγάλη στρώση ντομάτας. Αλατίζουμε και προσθέτουμε 2 κ.σ. ξινομυζήθρα σε κάθε ντάκο. Γαρνίρουμε με ρίγανη και ίσως μερικές ελιές.

Εικόνα